مشاوره حقوقی تلفنی: 88689368-021

شنبه الی پنجشنبه - ساعت 9 الی 18

الزام به تنظیم سند رسمی

مقدمه

سند رسمی نشانه ی مالکیت است و حق مالکیت در اکثر موارد تنها با وجود سند رسمی اعلام می گردد.به همین علت برای انجام هر نوع معامله ( چه معامله ی منقول و چه معامله ی غیر منقول) بایستی سند رسمی را در اختیار داشت و در جریان معامله آن را به فرد دیگر انتقال داد. گفتنی است که تنظیم سند رسمی در جریان معامله از جمله تعهدات فروشنده و یا مالک می باشد. کما اینکه اگر فروشنده با ایجاد بهانه به تنظیم سند رسمی اقدام نکند. خریدار می تواند دعوایی تحت عنوان الزام به تنظیم سند رسمی را به راه بیاندازد. به همین مناسبت ما در این مقاله قصد داریم از شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی بیشتر بگوییم.

الزام به تنظیم سند رسمی

بدیهی است که سند رسمی نسبت به سند عادی از ارزش و رسمیت بیشتری برخوردار می باشد. اما گاهی انتقال مالکیت با سند رسمی به انجام نمی رسد. و در بسیاری از موارد افراد با استفاده از سند عادی، مالکیت را واگذار می کنند. با اینحال گفته می شود که تمامی مالکین موظف هستند تا با تنظیم سند رسمی، مالکیت خودشان بر اموال را مستقر ساخته و از مزایای قانونی آن بهره لازم را ببرند.
ما در این نوشته فرض را بر این می گذاریم که فردی مالی را از دیگری خریداری نموده اما طرف مقابل نسبت به تنظیم سند رسمی امتناع می ورزد. در چنین شرایطی خریدار موظف است تا درخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند و از دادگاه بخواهد تا فروشنده را نسبت به انجام این امر مجاب نماید. تا بدین قرار وی بتواند مالک مالی شود که آن را بصورت رسمی خریداری نموده است.
براي طرح اين دعوي وجود یک قرارداد يا مبايعه نامه الزامی است. این قرارداد باید به صراحت تعهد به انتقال مال غیرمنقول را به عنوان بخشی از تعهدات فروشنده قید نموده باشد. الزامی است که فروشنده به منظور امضای سند انتقال، برای حضور در دفتر اسناد رسمی تعهد داده باشد. همچنین بهتر است تا برای عدم حضور او در دفتر، مبلغ جریمه ای پیش بینی شده باشد. چنانچه برای حضور در دفتر اسناد رسمی اظهارنامه ای از جانب خریدار به فروشنده ابلاغ گردیده، کپی آن اظهارنامه باید به دادخواست پیوست گردد. الزامی است تا دلایل موجهی برای اثبات تصرف خریدار در مورد معامله ی انجام گرفته ایراد گردد. و سوابق مربوط به آن به دادخواست پیوست شود. اگر مورد معامله ملکی است. پیش از اقامه دعوا باید راجع به وجود برگه پایان کار و گواهی عدم خلافی از شهرداری مطمئن شد. چرا که صادر شدن و همچنین انتقال سند به وجود برگه پایان کار و گواهی عدم خلافی از شهرداری نیاز دارد. و بدون آن به انجام نمی رسد. هر آنچه که مورد معامله است باید سابقه ثبتی داشته باشد و یا در جریان ثبت باشد. چرا که هر آنچه که سابقه ثبتی نداشته باشد و یا در جریان ثبت نباشد در رابطه با انتقال رسمی سند، موضوعیت نخواهند داشت.الزامی است تا دادخواست به تعداد فروشندگان تنظیم و ارائه شود.

مراحل طرح اين دعوي

حالت اول: فرض را بر این می گذاریم که طرفین قضیه برای انجام فعالیت های مربوط به تنظیم سند تاریخ مشخصی را برای حضور در دفترخانه تنظیم نموده باشند. در چنین حالتی است بدیهی است که هم فروشنده و هم خریدار باید در تاریخ مقرر در دفترخانه حاضر شوند. همچنین در صورتی که فروشنده غیبت داشته باشد. خریدار موظف است تا گواهی عدم حضور وی را از دفترخانه درخواست نماید. گفتنی است که با کمک این گواهی و با در دست داشتن آن خریدار راحت تر و به شیوه ای آسان می تواند خودداری فروشنده از تنظیم سند رسمی را در دادگاه به اثبات برساند.

حالت دوم: در این فرضیه هیچ کدام از طرفین در برگه مبایعه نامه تاریخی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی مشخص نکرده اند. در چنین حالتی خریدار موظف است تا اظهارنامه ای را به فروشنده ارسال نماید. و بدین صورت از وی دعوت کند تا در روز و ساعت مشخص به دفترخانه مراجعه نماید. با این حال چنانچه فروشنده غیبت کند. و در دفترخانه حاضر نشود. خریدار می تواند گواهی عدم حضور وی را از دفترخانه دریافت کرده و با تحویل آن به دادگاه به شیوه ای دیگر خودداری فروشنده از تنظیم سند رسمی را به اثبات برساند.

نحوه اقدام براي طرح اين دعوي

در گام اول لازم است تا خواهان به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. وی باید بتواند دادخواستی مبنی بر دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را در سامانه ثنا ثبت کند. همچنین الزامی است تا خواهان مدارکی از جمله مبایعه نامه، گواهی عدم حضور در دفترخانه و … را در این سامانه به ثبت برساند.
در گام دوم دادگاه مدارک را بررسی می کند. سپس مدیر دفتر، زمان رسیدگی را تعین می کند. و خواهان می تواند در زمان موعود همراه با وکیلش جهت پیگیری روند شکایت به دادگاه مراجعه نماید.
در گام سوم دادگاه پرونده مذکور را به صورت کامل رسیدگی کرده است. و طبعا رای را صادر نموده. در این مرحله چنانچه فرد به رای صادر شده در دادگاه اعتراض داشته باشد. می تواند در موعد مقرر که توسط دادگاه تعین شده به حکم اعتراض نماید.
در گام آخر و بعد نهایی شدن حکم صادر شده از جانب دادگاه، فروشنده وظیفه دارد تا به مدت ۱۰ روز کاری به دفترخانه مراجعه نماید. و اگر خوانده به دفتر خانه مراجعه نکند دادگاه نماینده ای را از جانب خودش برای تنظیم سند به آنجا خواهد فرستاد.

ـــــــــــ سوالات متداول ـــــــــــ

سوال
پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *