مشاوره حقوقی تلفنی: 88689368-021

شنبه الی پنجشنبه - ساعت 9 الی 18

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال 1397 تا کنون در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند به شخصه و بدون وکیل مراحل مربوطه را انجام دهند. در ابتدا هر دو یا یکی از آنها می‌بایست به سامانه نوبتدهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با واردکردن مشخصات شناسنامه، یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند.

مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیرنظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل 45 روزه و در 1 یا 5 جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد.

متاسفانه بعد از کرونا جلسات مشاوره تا حدودی تشریفاتی و صوری شده است. در حال حاضر در تهران امکان اخذ رای طلاق بدون سامانه تصمیم هم وجود دارد و البته ممکن است این موضوع تا آخر سال 1402 دستخوش تغییر شود که در این صورت از طریق پیج افق عدالت میثاق اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در مهلت 90 روز می‌توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق در هر کجای کشور برای ثبت طلاق بروند. سه ماه از زمان صدور رای قطعی دادگاه مهلت ثبت طلاق است. البته تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌شود مدت را بیشتر کرد مثل ثبت اولیه در دفتر طلاق در مدت سه ماه و بعد مراجعه بعدی زیرا اجرای ثبت و تشریفات طلاق با سردفتر طلاق است و آنچه مهم است مراجعه به دفتر طلاق و ثبت دادنامه است و نه لزوم اجرای ثبت طلاق و ثبت در شناسنامه در مدت سه ماه!

موضوع کاملا فنی و ظریف است! و حربه قانونی خوبی برای خریدن زمان است چه بسا دوباره به هم رجوع کردید!

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها، نحوه و مدت ملاقات است و همچنین تعیین تکلیف اجرت المثل ایام زوجیت.

به این نمونه توافقنامه طلاق توافقی توجه کنید:
زوجه از 500 سکه مهریه تعداد 390 سکه را بذل میکند و زوج قبول بذل میکند 110 سکه به صورت هر سه ماه یک سکه تا اتمام آن به زوجه بعد از طلاق پرداخت میشود. زوجه نسبت به نفقه و اجرت‌المثل ادعایی ندارد و حضانت فرزند مشترک 4 ساله پسر با مادر است و پدر 24 ساعت در هفته حق ملاقات دارد، نفقه فرزند ماهانه سه میلیون تومان از سوی پدر به مادر پرداخت می‌شود.

ممکن است که برای کسی سوال شود که چطور و چگونه با وجود اجباری شدن مشاوره بدون حضور زوجین رأی طلاق توافقی اخذ می کنید؟
جواب این است که به هیچ عنوان کار خلاف قانون و مقررات انجام نمی‌شود. در حال حاضر اکثر شعب خانواده تهران دادخواست طلاق یک طرفه – که فعلا در تهران نیاز به مشاوره ندارد – را تبدیل به طلاق توافقی می‌کنند.

نکته مهم اینکه با عنایت به الکترونیکی‌شدن قراردادهای وکالت، زوجین می‌توانند بدون حضور فیزیکی در دفتر وکالت و حتی از شهر دیگر به ما وکالت بدهند.
در این مورد و برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *